Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Congres Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten

mei 21 @ 09:00 - 16:30

Veenendaal

Emotieregulatie bij kinderen met autisme
Meer info volgt z.s.m.

Spreker: prof.dr. Carolien Rieffe

Gehechtheid en emotieregulatie(problemen)
Meer info volgt z.s.m.

Spreker: prof.dr. Guy Bosmans

Emotieregulatie bij jongeren met depressie
Een depressie is een ernstige mentale aandoening die heel wat jongeren treft. Hoewel huidige psychotherapieën effectief zijn in het reduceren van depressieve symptomen, blijft de kans op herval enorm hoog. De laatste jaren is het duidelijk geworden dat emotieregulatie een cruciale rol speelt in de ontwikkeling en het opnieuw optreden van depressieve symptomen bij jongeren. In deze presentatie zoomen we in op de specifieke emotieregulatieproblemen die depressieve jongeren ervaren en worden een aantal praktische tools aangereikt om het gebruik van adaptieve emotieregulatie aan te leren en te stimuleren bij jonge adolescenten.

Spreker: dr. Laura Wante

Emotieregulatie bij jongeren met borderline
Meer info volgt z.s.m.

Spreker: dr. Marieke Schuppert

Emotieregulatie en hoogbegaafdheid
Er zijn veel mythes over (hoog)begaafde kinderen. Een daarvan is dat hoogbegaafdheid vaak samengaat met problemen op het (sociale en) emotionele vlak. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat alle hoogbegaafde kinderen een verhoogd risico lopen op een verstoring van hun emotioneel functioneren. Of dat bij waargenomen problemen op dit gebied intelligentie de enige oorzaak is. Toch wordt er in de praktijk een bijna hardnekkige relatie gelegd tussen begaafdheid en emotionele problemen. Hoe komt dat nou en wat voedt deze gedachten? In deze lezing gaan we in op aspecten die emotieregulatie bij begaafde kinderen kunnen beïnvloeden en hoe de visie op begaafdheid een rol kan spelen bij het verklaren van en begeleiden bij eventuele problemen op dit gebied. Daarbij gaan we in op de rol van vijf actoren uit de ecologie van de leerling: de de leraar, de leerstof, de fysieke leeromgeving, peers en ouders. Deze rol bekijken we vanuit het denken over veerkracht en risico’s.

Spreker: drs. Eleonoor van Gerven

SCHRIJF U IN en MEER INFORMATIE

Gegevens

Datum:
mei 21
Tijd:
09:00 - 16:30